Hans Klok Vegas Show Haartransplantatie
See you in Vegas

See you in Vegas

Niet Las Vegas, maar Amsterdam vormt het decor voor de nieuwste show van Hans Klok. Noodgedwongen keerde de illusionist terug uit Sin City, dat door de pandemie veranderde in een spookstad. Maar Klok vond zichzelf – niet voor het eerst – opnieuw uit, gedreven door nooit-aflatende ambitie en diepe liefde voor showbizz.

 

Goocheldoos

De goocheldoos die hij op z´n tiende cadeau kreeg, was de opmaat naar een indrukwekkende showbizzcarrière. Hij is Nederlands beroemdste illusionist. The world’s fastest magician. Winnaar van talloze prestigieuze prijzen waaronder een Zilveren Clown op het circusfestival van Monte Carlo. Showbizzdier met z´n wapperende blonde lokken. Maar bovenal: ras-performer, man van de grote entertainmentshows.

Razend druk

Als we hem spreken is hij – hoe kan het anders – razend druk. Nadat hij ´nog even snel z´n tandenpoetst voordat hij in de auto springt’ vertelt hij enthousiast over z´n nieuwste show Vegas, waarvan de première net achter de rug is. Een avondvullende dinnershow geïnspireerd op het magische Las Vegas, spectaculair entertainment zoals we van hem gewend zijn. Speciaal voor de show werd een gloednieuw Harbour Club Theater gebouwd, op het Cruquiuseiland in Amsterdam.

Best of Vegas

“Eigenlijk een soort ´best of´ van mijn Las Vegas-shows,” vertelt hij. “Puur variété met zang en dans, een band, spannende acts. Een ouderwets avondje uit, zoals vroeger in nachtclubs. Ik hou enorm van die nachtclubsfeer à la Moulin Rouge. Natuurlijk is zo´n nieuwe show altijd weer spannend. Gelukkig ging het dak eraf tijdens de premièreavond. Dit is voorlopig mijn tweede thuis.”

Hans Klok Vegas Show Haartransplantatie
See you in Vegas

Avontuur

Zijn naam is onlosmakelijk verbonden met de Amerikaanse entertainmentmachine Vegas. Hij stond al heel wat keren op de legendarische Strip, in 2007 met Baywatch-babe Pamela Anderson als assistente. In 2019 waagde hij opnieuw de sprong, met een tienjarig contract bij tycoon MGM op zak. Het avontuur werd bruut afgekapt. De inkt op het contract was nauwelijks droog toen corona toesloeg. De Strip ging op slot, de casino’s dicht. ´Stay safe´-teksten vervingen de billboards van de grote shows. De droom spatte uiteen.

Geen minuut verveeld

Toch ging hij – gedwongen terug in Nederland – niet bij de pakken neerzitten. “Ik heb me geen minuut verveeld,” lacht hij. “Begon meteen met bedenken en schrijven. Formats voor shows en tv-programma´s, een kinderboek. Maar optreden is natuurlijk echt mijn ding. Ik was dolblij toen ik weer het podium op kon.”

Succes

De grote, spectaculaire shows plaveiden zijn succes. “Als artiest wil je zichtbaar zijn. Mensen verwachten een bepaald beeld op het toneel. Bijna een karikatuur, al zijn de trucs te goed om ‘camp’ te zijn. Mijn acts zien er vaak makkelijk uit, maar het is topsport. We doen dingen on the split second. Razendsnelle verwisselingen, mijn signature act, vergen kracht en snelheid en zijn soms best gevaarlijk. Fit zijn is belangrijk.”

Manen à la BeeGees

Hij doet veel om in shape te blijven. Traint dagelijks in de fitnessruimte van z´n appartementencomplex. Uiterlijk is belangrijk in zijn vak. Daarom was het schrikken toen de haargrens van zijn blonde manen à la BeeGees begon te wijken. “Mijn inhammen werden steeds groter. Veel mensen hebben problemen met kaalheid, maar je kunt er gewoon iets aan doen. Was dat eerder een taboe, nu is het gelukkig bespreekbaar geworden,” aldus de illusionist.

Hans Klok Haartransplantatie Coen Gho
See you in Vegas

Haartransplantatie

Net voordat hij naar Las Vegas vertrok in 2019 onderging hij een haartransplantatie bij Hair Science Clinic in Maastricht. Hij is zo tevreden met het resultaat dat hij een serie grappige promotiefilmpjes opnam en ambassadeur werd van de haarkliniek. “Mijn haar is mijn handelsmerk. Mensen beginnen er altijd over. Wist je dat er allerlei YouTube-filmpjes rondgaan waarin ik word gepersifleerd door kinderen? Met achter hen vader of moeder met de ventilator?”

Het merk Hans Klok

Het is allemaal onderdeel van het merk Hans Klok, benadrukt hij. “Mijn jeugd stond in het teken van goochelen. Ik snapte al jong dat de basis goed moet zijn. Mijn goocheltechniek, maar óók dat het voor een artiest belangrijk is hoe hij beweegt en eruitziet. Ik volgde bijvoorbeeld al op jonge leeftijd jazz- en tapdanslessen. Van die vaardigheden heb ik in al m’n hele carrière plezier. Net als van mijn haardos. Ik weet als geen ander wat mijn publiek van mij verwacht. That´s showbizz.”